جلسه دو روزه سطح عالی نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان به ریاست آقای سید حامد علی شاه موسوی پس از تائید قطعنامه های مربوط به تصمیمات ملی و سازمانی از جمله؛ اخذ تصمیمات آتی برای ماه محرم به پایان رسید.

علامه سید قمر حیدر زیدی، دبیر دفتر مرکزی نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان، قطعنامه ای را به همین مناسبت جهت تائید ارائه کرد.

     براساس این قطعنامه برنامه عزاداری از اول ماه محرم تا هشتم ربیع الاول ازجمله؛ برنامه مجالس عزا، مراسم و موکب های عزاداری در این مدت به نحوی تنظیم شود تا باعث تسهیل عزاداران، بنیانگذاران مجالس عزا، مراسم عزاداری، مسئولین حسینیه ها  و موکب ها گردد.

     در این قطعنامه آمده است: حوادث تروریستی و توهین به مقدسات در شهرهای مختلف پاکستان از پیوندهای این توطئه است. همچنین در این قطعنامه از دولت پاکستان خواسته شده است تا به مسئولیت های خود عمل کند و عاملان این اقدام را به محاکمه کشاند.

     در قطعنامه مذکور از دولت پاکستان خواسته شده است که نام احزاب ممنوع شده را به همراه نام رهبران آنها و جنایات آن احزاب منتشر کند تا آن ها نتوانند در پشت اسامی جدید پنهان شوند. در این قطعنامه تحمیل برنامه درسی از حوزه فکری خاصی به نام اجرای برنامه درسی یکسان محکوم گردید.

   براساس گزارش روزنامه نوای وقت، علامه سید قمر حیدر زیدی، دبیر دفتر مرکزی نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان گفت: به هیچ عنوان نمی گذاریم پاکستان علیه اهداف قائد اعظم، بنیانگذار پاکستان و علامه اقبال، مفکر پاکستان به کشوری فرقه گرا تبدیل شود.

توضیح:

    علامه سید حامد موسوی، از زمان علامه سید عارف حسین الحسینی شهید، رهبر پیشین شیعیان پاکستان در موضوع رهبریت ایجاد اختلاف کرده و خود را در مقابل تصمیم شورای عالی علمای شیعه پاکستان به عنوان رهبر شیعیان اعلام کرد. اما تمام علماء شیعه، به ویژه شورای عالی علمای شیعه که با هدف بررسی صلاحیت رهبری در زمان علامه مفتی جعفر حسین، نخستین رهبر شیعیان پاکستان تاسیس شده بود، صلاحیت وی را برای رهبری رد کرده بود.

    شهید عارف حسینی به منظور حفظ وحدت شیعیان، علامه حامد موسوی را برای گفتگو و حل و فصل موضوع دعوت کرد، ولی ایشان علیرغم تعهد حضور و برگزاری جلسه با علامه شهید حسینی، در روز جلسه و ملاقات، حاضر نشد.

    لازم به ذکر است بمناسبت شهادت شهید علامه عارف حسین الحسینی امام راحل فرمودند: امروز من فرزند عزیزم را از دست داده ام و حضرت آیت ا... جنتی به نمایندگی از امام خمینی (ره) در تشیع جنازه وی در شهر پیشاور شرکت کردند.

    علامه حامد موسوی از طرفداران آیت ا... صادق شیرازی بوده و در زمان درگیری شیعیان با دولت ضیاء الحق، در موضوع اخذ زکوه توسط بانک ها که مفتی جعفر حسین، رهبر اسبق شیعیان پاکستان گفته بود: طبق فقه مذهب شیعه بر وجه نقد (اسکناس) زکوه تعلق نمی گیرد، اما حامد موسوی به نفع نظر ضیاء الحق فتوای آقای شیرازی را مبنی بر این که زکوه بر وجه نقد (اسکناس) نیز تعلق می گیرد عنوان کرده بود.

   به نظر می رسد؛ درخواست آقای حامد موسوی از دولت برای انتشار نام رهبران احزاب ممنوع شده بخاطر معرفی علامه سید ساجد علی نقوی، رهبر شیعیان پاکستان و رئیس نهضت فقه جعفری پاکستان به عنوان احزاب ممنوع شده است.

  بر اساس گزارش منابع، وی همواره نسبت به تصمیمات و برنامه های این حزب اعلام مخالفت می کند و در هیچ زمانی برای امور ملی و مذهبی با احزاب مذهبی دیگر همکاری نمی کند. این در حالی است که سایر گروه های دیگر، از جمله حزب وحدت مسلمین پاکستان، سازمان امت واحده پاکستان، نهضت بیداری پاکستان و سایر گروه های شیعی علیرغم وجود اختلاف نظر در مورد نحو فعالیت های مذهبی، ولی در امور مذهبی و ملی اعلام همبستگی و یکپارچگی می کنند.

    همانطوری که آیت ا... صادق شیرازی با سایر مراجع شیعیان اختلاف نظر دارد، گفته می شود؛ بین علامه موسوی در مورد شهادت ثالثه (یعنی شهادت ولایت مولای متقیان (ع) در تشهد نماز) و برخی عقائد شیعی با گروه های دیگر اختلاف نظر دارد و این امر باعث اختلاف بین شیعیان پاکستان نیز شده است.

    فعالیت های نهضت علامه حامد موسوی محدود به مراسم ولادت و شهادت ائمه معصومین (ع) است و در هر مناسبت، حتماً پیامی را منتشر می نمایند.

کد خبر 10906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =